Оцінка технічної ефективності на підприємствах електронної комерції

Основними джерелами для отримання інформації про технічну ефективність електронної комерції є:

  • Google search console;
  • Google analytics.

Обидва сервіси дозволяють відслідковувати характеристики сайту. Основними ключовими показниками технічної ефективності сайту є:

  • відвідуваність сайту;
  • перегляди товарних сторінок;
  • середній час перебування користувача на сайті;
  • сторінки виходу;
  • канали надходжень відвідувачів;
  • повернення відвідувачів;
  • SEO-аудит;
  • швидкість завантаження сторінки.

Відвідуваність сайту.  Відвідуваність сайту фіксується в розрізі денної, тижневої та місячної аудиторії. Такі відслідковування дозволять отримати інформацію про синхронність та регулярність відвідувачів сайту. Зокрема, є специфічні види електронної комерції, де кількість відвідувачів суттєво знижується у вихідні дні, або під час літніх канікул – це проекти, орієнтовані на молодь. Дуже важливо вбачати не тільки закономірності відвідуваності протягом доби, але і протягом року. Це дозволить планувати кількість відвідувань в майбутніх періодах та вирішувати проблеми з несинхронністю грошових потоків.

Використовується інструмент: Google analytics – Аудиторія – Огляд.

Перегляди комерційних сторінок. Комерційними сторінками сайту є такі, де міститься інформація про конкретний товар. Необхідно мати інформацію про попит на всі види товарів та послуг, вивчати їх закономірності. Це дозволяє ефективно проводити ABS-аналіз товарних запасів або визначити значимість товарів відповідно до закону Парето.

Довідково:  В основі ABS-аналізу лежить принцип Парето, суть якого  полягає в тому, що усі товари та послуги мають певний попит, але тільки 20% з товарів створюють 80% з усього попиту. Аналіз ABS дозволяє ідентифікувати дані товари і розділити їх на 3 категорії: швидколіквідні з низькою вартістю, середньоліквідні за середньою вартістю та слаболіквідні з високою вартістю.

Наявність інформації про найбільш потрібні товари і найменш потрібні дозволить переглянути управління товарами, щоб більш ефективно використовувати отримані від реалізації гроші.  Необхідно також зазначити, що на всіх сторінках з товарами необхідно ідентифікувати наявність описів продукції та провести аудит на зручність та зрозумілість сайту. Клієнт повинен розуміти, що необхідно зробити для замовлення продукції на інтуїтивному рівні.

Використовується інструмент: Google analytics – Поведінка – Усі сторінки – Вибірка за необхідними сторінками.

Середній час перебування користувача на сайті.  Для пошукових систем даний показник має дуже важливе значення у визначенні потрібності сайту. Від того, наскільки користувач довго знаходиться на вашому сайті залежить те, чи отримав він потрібну інформацію на даному ресурсі. Якщо користувач її не отримує або не бачить відразу, він покидає сайт, даючи зрозуміти пошуковій системі, що інформація на  даній сторінці є некорисною. Основна ціль при ідентифікації даних – знайти сторінки, які користувачі вважають непотрібними чи незрозумілими та покращити їх корисність.

Використовується інструмент: Google analytics – Поведінка – Огляд – Середній час перебування на сторінці.

Сторінки виходу.  Необхідно дізнатися, коли користувачі залишають сайт. Можливо, коли необхідно зареєструватися, або можливо, коли вони бачать вартість товарів. Аналізуючи точки виходу, можна краще зрозуміти, що не так із “інформуванням клієнта”, і чому є низьким показник конвенції відвідувачів у клієнтів. Про проблеми з оформленням замовлення можуть говорити виходи зі сторінок реєстрації, корзини, оформлення замовлення.

Використовується інструмент: Google analytics – Поведінка – Вміст сайту – Сторінки виходу.

Канали надходжень відвідувачів. Необхідно відзначити, що економічна ефективність різних каналів надходження відвідувачів різна. Пошуковий канал надходжень є найдешевшим. Досить часто електронна комерція використовує контекстну рекламу Google Adwords. Даний вид реклами називається контекстним, оскільки така реклама пропонується тільки тим, хто шукає схожі товари чи послуги. Отримання таких відвідувачів є затратним, однак вони частіше конвертуються у клієнтів, на відміну від користувачів, що прийшли із пошукових систем. Не менш ефективними є і соціальні канали надходження користувачів.  Їх рівень конвертування залежить від ефективності соціальної рекламної кампанії.

За результатами отриманих даних необхідно визначити найбільш ефективні канали надходжень клієнтів і вкладати кошти в їх подальший розвиток.

Використовується інструмент: Google analytics – Джерела трафіку.

Повернення відвідувачів.  Показник доречно досліджувати не для всіх сайтів електронної комерції, однак для більшості інтернет-магазинів слідкування за таким параметром дає інформацію про те, чи залишився клієнт задоволеним після першої покупки, або чи вирішив він оформити замовлення після переглянутої пропозиції товари.

Використовується інструмент: Google analytics – Аудиторія.

SEO-аудит. Даний аудит проводиться комплексно за всіма сторінками сайту. Це складний процес, який часто вимагає залучення спеціалістів, що мають навики просування сайтів у пошукових системах. Пошукова оптимізація виконується на базі оцінки контенту сайту, яка проводиться в декілька етапів.

  1. Для того, щоб надати оцінку сайту в пошукових системах, необхідно скласти семантичне ядро ключових слів. Це перелік усіх можливих пошукових ключових слів, за якими будуть знаходитися в пошукових системах необхідні товари та послуги. Якщо на сайті розміщується велика кількість товарів, то збір семантичного ядра – це дуже клопітка справа, яка проводиться протягом довгого часу.
  2. Вся текстова частина сайту повинна бути доступною не тільки для користувачів, але і для пошукових систем, а тому кожен товар чи послуга, які продаються через сайт, повинні мати свою власну сторінку за простою, читабельною адресою.
  3. Окрім назви товару (послуги) та його ціни, необхідно здійснювати опис продукції. Наявність опису, по-перше, є головною вимогою чинного законодавства щодо продажу товарів та послуг через інтернет (регулюється Законом України “Про захист прав споживачів”), а по-друге, наявність текстової інформації і ключових слів, за якими буде здійснюватися пошук даного товару, дозволяє пошуковій системі оцінити вміст сторінки для визначення її потрібності на релевантності пошуковим запитам. Текстова інформація повинна бути чіткою та зрозумілою, вона повинна бути структурована за допомогою підзаголовків, в яких також бажано, щоб фігурували ключові слова. Текст сторінки повинен бути унікальним.

Використовується інструмент: ручна перевірка, або перевірка за допомогою різноманітних платних сервісів

  1. Аналіз кількості та якості зворотних посилань на інших ресурсах, які ведуть на сайт. Чим більше інтернет-сторінок, форумів, блогів посилаються на сторінки досліджуваного сайту, тим кращі він матиме позиції у пошукових системах.

Використовується інструмент: Google Search Console – Пошуковий трафік – Посилання на ваш сайт

Після проведення даного аудиту сайту, можна отримати інформацію щодо якості вмісту сайту, а також визначити основні напрями щодо його удосконалення. За результатами проведення технічного аудиту складається звіт в довільній формі, в якому повинні бути ідентифікованими усі проведені процедури.

Швидкість завантаження сторінки. Швидкість завантаження сторінки прямо впливає на рівень конверсії відвідувачів у покупців. Для того, щоб оцінити швидкість, достатньо або самостійно виміряти її за допомогою секундоміра, або користуватися різноманітними безкоштовними сервісами, які пропонують такі послуги.

Наступна стаття: Маркетингова ефективність

ЗМІСТ

Теоретичні основи формування системи контролінгу на підприємствах електронної комерції

Розробка інструментарію контролінгу на підприємствах електронної комерції

Напрями виходу електронної комерції з кризи